Trefwoorden
In september gaat KVAN starten met de ontwikkeling van een traject voor Lifelong Learning, mogelijk gemaakt door financiering vanuit KIA.
De ontwikkelingen in het vak gaan razendsnel, en het is van belang dat iedereen zich voortdurend kan blijven ontwikkelen. KIA is de basis voor uitwisseling, wat zijn de issues, en hoe kunnen we daar oplossingen voor vinden; denk aan de handreikingen op het terrein van de AVG. Maar daarnaast pleit KVAN voor een verdieping in de vorm van permanente educatie. Maar waar vind je dan geschikte opleidingen? En moet alles wel via opleidingen, of kunnen ook andere vormen worden ingezet? En wat moet je doen als je je wilt specialiseren, bijvoorbeeld in de toezichtfunctie, of in digitale dienstverlening. Twee totaal andere specialisaties, die allebei voortbouwen op dezelfde basis. Lifelong Learning wil in kaart brengen:
a. wat voor kennis is nodig?
b. waar kun je die kennis opdoen?
Er zullen dan ook profielen worden opgesteld per leerroute (wat moet je kunnen en kennen), en er wordt in kaart gebracht op welke manier je die kennis en vaardigheden kunt opdoen. Hierin gaan we samenwerken met het Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding (RDDI), met KIA en met de KNVI.
Voor de profielen hebben we de inbreng van de leden, en van niet leden hard nodig. Via de nieuwsbrief en via KIA zullen we oproepen doen voor uw inbreng, en laten weten welke leerroutes straks als eerste beschikbaar zijn.
Ook in het programma van de archiefdagen wordt hier aandacht aan besteed.
Tenslotte: dit traject vormt de basis voor de ontwikkeling van een register; de participatie in de leerroutes kan straks punten geven voor het register.