Trefwoorden
Zoals eerder gemeld is een werkgroep bezig om een nieuw vorm voor de aloude Kwaliteitsmonitor te vinden. Uit een paar presentaties door bureaus die ons daarmee kunnen helpen, hebben we er eentje uitgekozen en daarmee gaan we nu het verdere gesprek aan.
Zij bieden een systeem dat er niet alleen in voorziet om vragen aan bezoekers te stellen (zoals we gewend waren) maar ook (en dat wilden we graag) om vragen aan onszelf te stellen. Zo ontstaat er een database waarin informatie is opgenomen die enerzijds afkomstig is ván archiefdiensten (aantal bezoeken per jaar, aantal medewerkers in dienst, aantal archiefstukken gedigitaliseerd enz.) en van bezoekers óver archiefdiensten (algemeen rapportcijfer, waardering voor specifieke services enz.) en dat alles dan via een dashboard te bekijken én met collega-archiefdiensten te vergelijken. Mooiste is, dat je dat laatste heel gericht kunt doen met behulp van eigen selecties van instellingen waarmee je wilt vergelijken. Hetzelfde systeem wordt ook binnen andere branches gebruikt, zoals de museumwereld. Of we dit jaar nog aan een nieuwe Kwaliteitsmonitor toekomen, zoals eigenlijk de bedoeling was, is de vraag. Maar we houden je op de hoogte.
