Op vrijdag 22 maart heeft LIMA de Nederlandse canon van digitale kunst gelanceerd. De presentatie, door Sanneke Huisman en Jan Robert Leegte, vond plaats voor een internationaal publiek tijdens het jaarlijkse symposium Transformation Digital Art bij LIMA. Het project heeft als primair doel deze digitale werken toe te voegen aan het collectieve culturele geheugen en de discussie over selectie en behoud van digitale kunst te voeden. De digitale canon bestaat uit twintig digitale kunstwerken die op Nederlandse bodem zijn vervaardigd tussen 1960 en 2000.
Het project is uitgevoerd door een vast team (‘de expertgroep’) en in samenwerking met talloze experts. Vanuit LIMA werd het project gecoördineerd en begeleid door Gaby Wijers (directeur) en Sanneke Huisman (curator). In diverse internationale bijeenkomsten waren aanvullende nationale en internationale experts betrokken. Samen met hen werd een breed gedragen selectie gemaakt, en werd tevens kritisch gereflecteerd op de vaak autoritaire selectieprocessen die aan canonisering ten grondslag liggen. Het resultaat is te zien op een speciaal aan het project gewijde website: digitalcanon.nl.
Vervolg
De canon is allerminst een eindpunt, maar vormt het startpunt voor verdere aandacht voor de geselecteerde werken. Zo wordt er door de betrokkenen momenteel gewerkt aan een tentoonstellingsprogramma, wat diverse relevante vraagstukken met zich meebrengt. Van sommige werken is enkel documentatiemateriaal beschikbaar, voor de presentatie van andere werken is restauratie nodig. De canon is tevens een startpunt voor discussie en kritische reflectie, waarbij canonvorming en de selectieprocedure kritisch onder de loep worden genomen. De titel van het gesprek tussen Josephine Bosma, Martijn van Boven, Annet Dekker, Sandra Fauconnier, Jan Robert Leegte en Gaby Wijers is vanuit dit oogpunt veelzeggend: ‘Canonisation as an Activist Act’. De traditionele vorm van canonisering wordt gebruikt om een gesprek te openen. De expertgroep nodigt het veld uit zijn stem te laten horen. De eerste externe tekst is reeds op de website gepubliceerd: Re-writing the Present: To Inhabit the Inhabitable van Willem van Weelden kijkt met een kritisch-filosofische blik naar (het gebrek aan) historisch bewustzijn op het gebied van canonisering en conservering van digitale kunst.