dé podcast over hoe cultuurprofessionals digitaal hun publiek blijven vinden, binden en boeien
Trefwoorden
podcast
cultuurprfessionals
DEN
Deel dit bericht
Op woensdag 1 november lanceerde DEN ‘Cultuurshift’ op Spotify en Apple Podcast. De eerste podcast over digitale transformatie voor cultuurprofessionals. Want in onze digitale wereld kan de cultuursector niet achterblijven. Hoe betrekken zij het publiek van de toekomst? Wat doen de meest vooruitstrevende theaters, musea en poppodia? En hoe creëer je die verandering in jouw organisatie. Kortom, hoe maak je de cultuurshift?
DEN helpt culturele organisaties verder
Digitale transformatie opent deuren naar nieuwe vormen van cultuur en creativiteit én een nieuw en groter publiek. Denk aan jongeren die de wereld al door hun telefoon beleven, maar ook aan ouderen of mensen met een beperking voor wie digitale oplossingen cultuur (opnieuw) toegankelijk maken. Kennisinstituut DEN is dé aanjager van digitale transformatie voor cultuur. Ze signaleert trends, ondersteunt innovatie, leidt op en biedt praktische tools aan cultuurprofessionals. De podcast Cultuurshift is de nieuwe inspiratiebron over digitale transformatie voor de cultuursector.
Het belang van een digitale strategie
In Cultuurshift interviewt Anic van Damme, bekend van NOS op 3 en RTL Z, per aflevering een culturele organisatie. In vijf afleveringen praat ze met het Rijksmuseum, de Effenaar, het Limburgs Museum, Het Nederlands Dans Theater en Cinekid. Per aflevering spreekt ze ook met digitale experts op verschillende gebieden zoals Maaike Bleker, onderzoeksdirecteur en hoogleraar Media & Performance Studies en Marleen Hartjes, expert toegankelijkheid en inclusie. Na iedere aflevering overtuigen de gasten je van het belang van een digitale strategie en hoe je die uitvoerbaar maakt.
Inspirerende voorbeelden
Anic spreekt Peter Gorgels van het Rijksmuseum. Zij werkten samen met de gamedevelopers van Horizon Forbidden West (Playstation) om bekende werken uit het museum onderdeel te maken van de game. Gorgels: ‘Voor ons een kans om in een wereld te komen waarin wij niet te zien zijn. Een samenwerking die heel erg verrast, geeft ons merk een nieuwe buzz.’
Ook spreekt Anic met directeur Jos Feijen van poppodium Effenaar. Hij is al sinds 2008 bezig met digitale transformatie en dan vooral voor artiesten. ‘Voor artiesten is het moeilijk een weg te vinden in de virtuele wereld. Ze missen voorbeelden.’ zegt Jos Feijen. In het programma Hybrid Music Vibes biedt hij artiesten de kans om nieuwe technologieën te onderzoeken. Wat zijn de artistieke mogelijkheden? En hoe kunnen ze hun fans betrekken en verrassen?
Wanneer te luisteren
Cultuurshift is een podcastproductie van DEN, kennisinstituut cultuur & digitale transformatie, gemaakt in samenwerking met Microphone Media Podcast Agency. Cultuurshift is te beluisteren op Spotify en Apple Podcasts.