Trefwoorden
ClickNL en NWO roepen op om onderzoeksvoorstellen in te dienen die innovatieve kunst- en cultuurpraktijken verbinden met wetenschappelijke en maatschappelijke vraagstukken. De call staat open tot 5 februari 2019.
ClickNL is het Topconsortium Kennis en Innovatie dat de samenwerking tussen de creatieve industrie en kennisinstellingen wil aanjagen. Samen met NWO zet ClickNL de call Smart Culture – Kunst en Cultuur uit, gericht op onderzoek op het gebied van kunst, cultuur, erfgoed en media in relatie tot de creatieve industrie.
Fundamenteel en praktijkgericht onderzoek combineren
Het doel is verbindingen te leggen tussen concrete innovatieve kunst- en cultuurpraktijken en meeromvattende wetenschappelijke en maatschappelijke vraagstukken. Ervaren onderzoekers (WO en HBO) kunnen financiering aanvragen. De call beoogt een bijdrage te leveren aan het versterken van het ecosysteem van de creatieve sector d.m.v. financiering van gezamenlijk onderzoek door HBO- en WO-instellingen, vanuit de gedachte dat fundamenteel en praktijkgericht onderzoek elkaar kunnen versterken. De onderzoeksonderwerpen kunnen betrekking hebben op de hele breedte van de culturele en creatieve keten; van creatie tot productie en receptie met specifiek aandacht voor de maker.
Voor wie
Financiering kan worden aangevraagd door consortia van tenminste één onderzoeker en tenminste één private partner. Daarnaast worden publieke partners uitdrukkelijk uitgenodigd tot deelname. Onderzoeksvoorstellen hebben betrekking op de volgende disciplines: kunst, cultuur, erfgoed en media, inclusief podiumkunsten (muziek en theater), film, design, mode, literatuur en architectuur.