Trefwoorden
Hoe doen de ministeries het op het vlak van informatiehuishouding? De directie CIO en Informatiemanagement van het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties liet in 2018 een nulmeting over informatiehuishouding uitvoeren door middel van een enquête, aangevuld met uitgebreide werksessies.
Aan de enquête deden ruim 900 medewerkers en leidinggevenden van de beleidsonderdelen en uitvoeringsorganisaties van het ministerie van BZK mee. Voor de werksessies waren dat ongeveer 100 deelnemers. Er kwamen opvallende resultaten uit zoals:
– 42 % van de respondenten meent dat de informatie van hun afdeling niet op orde is. De respondenten vanuit de uitvoeringsorganisaties hebben een positiever oordeel dan hun collega’s uit de beleidsdirecties.
– Outlook staat met stip op 1 voor de opslag van informatie/documenten. Vervolgens de persoonlijke en de afdelingsschijf. Het DMS staat bij de meeste onderdelen op de vierde plek voor de opslag van informatie.
– Er wordt veel informatie gedeeld met collega’s van de eigen afdeling, maar relatief weinig informatie gedeeld buiten de eigen directie.
– De benodigde tijd voor het (terug)vinden van de juiste informatie bedraagt per medewerker gemiddeld 37 minuten per dag.
Download hier het rapport