archievenblad sinds 1892 jaargang 119 2015 2 Uitgave van de Koninklijke Vereniging van Archivarissen in NederlandCIB Centraal InkoopBureau Dé duurzame archiefspecialist voor: • Archiefmappen • Archiefdozen • Affichemappen • Archiefcassettes • Omslagen en omslagpapier • Reparatiemiddelen • NEN 2728 kopieer- en printpapier • Schrijfwaren www.cib.nl/webshop Sinds 1937 leveren we totaaloplossingen voor de kantoor- omgeving en zijn we specialist op segmenten waaronder archiefdiensten, de lokale overheid, notarissen en advocaten. We bieden u een uitgebreid assortiment duurzame archief- materialen en schrijfbenodigdheden dat voldoet aan de Archiefregeling 2009. Deze producten zijn opgenomen in onze speciale Deelcatalogus Duurzaam archiveren en onze webshop. Onze medewerkers beschikken over ruime productkennis en adviseren u graag over duurzaam archiveren in de praktijk. CIB Centraal InkoopBureau BV Postbus 330 2700 AH Zoetermeer telefoon: 079 36 38 400 e-mail: info@cib.nl Bekijk ons volledige aanbod in onze webshop www.cib.nl/webshop of vraag onze Deelcatalogus Duurzaam archiveren aan: 079 36 38 400 VDH media www.vdh-media.com Uw partner in archiefdigitalisering FilmAudio VIDEO • Digitaliseren : van een breed scala aan consumenten en professionele formaten • Services : o.a. reparatie, reinigen, bakken, spotten en transcoderen • Extra : o.a. normvertaling, audio-, video- en kleurcorrectie46 ‘De Weerter archieven en collecties kruisen met mijn eigen verleden.’ In gesprek met Theo Schers Hij werd er geboren, bracht er zijn jeugd door en besloot er te blijven. De stad Weert stroomt door zijn aderen, ook in zijn dagelijks werk. Bij het Erfgoedcluster Weert combineert Theo Schers archivistische met museale uitdagingen. Een portret. Fransien Smeets ■ 17 ‘Samenwerken is cruciaal om de slagkracht van de archiefsector te vergroten.’ Dubbelinterview BRAIN en KVAN Al in 2009 bundelden BRAIN en KVAN voor het eerst de krachten. In de loop der jaren werd geregeld gesproken over meer samenwerking, maar tot een fusie kwam het niet. In 2014 kregen beide organisaties een nieuwe voorzitter: Chantal Keijsper bij BRAIN en Hannie Kool- Blokland bij de KVAN. Hoog tijd voor een dubbel-interview. René Spork ■ Inhoud 28 Het performatieve archief. Participatief verzamelen in de Bijlmer De taak om zorg te dragen voor het duurzaam behoud van archieven voor toekomstige generaties, zit diep geworteld in de bewaartradities binnen het erfgoedveld. Maar hoe zit dat als je het materiaal door en met participanten verzamelt? Imagine IC neemt in de Amster- damse Bijlmer het voortouw. Marieke Houtekamer ■ nummer 2 2015 n 3 04 Van de redactie 05 De archiefervaring 07 Nieuws uit het veld 10 ‘Als het leven en de dood door dezelfde deur willen, moet het leven voorgaan.’ Over een samenleving die niet gedocumenteerd wil worden, Theo Thomassen 17 ‘Samenwerken is cruciaal om de slagkracht van de archiefsector te vergroten.’ Dubbelinterview BRAIN en KVAN, René Spork 20 De levende fotocollectie en opdrachtfotografie, Maria Hermes 24 Een archief in beweging. Nederlands Instituut voor Animatiefilm 1993-2013, Mette Peters 27 Leren als levensstijl, René Spork 28 Het performatieve archief. Participatief verzamelen in de Bijlmer, Marieke Houtekamer 32 60 jaar Haagse Conventie: het blauwe schildje onder druk?, Wesley Ramaekers 34 De Crime Scene-app. Interactief onderwijsspel in een historisch jasje, Marloes Rijkelijkhuizen en Rowan Huiskes 35 Verkiezingen in maart, iedereen stemmen?, Redactie Archievenblad 38 Column 40 KVAN Nieuws 41 KVAN Nieuws | SNAAI Lab 43 Uitgelezen 44 Agenda 46 Burgerlijke Stand: ‘De Weerter archieven en collecties kruisen met mijn eigen verleden.’ In gesprek met Theo Schers, Fransien Smeets 10 ‘Als het leven en de dood door dezelfde deur willen, moet het leven voorgaan.’ Over een samenleving die niet gedocumenteerd wil worden In 2015 is de EU Data Protection Regulation van kracht. The right of erasure speelt daarin een belangrijke rol. Wat betekent dat voor archief- diensten? Theo Thomassen ■ Colofon Het Archievenblad is een uitgave van de Koninklijke Vereniging van Archivarissen In Nederland (KVAN). Het Archievenblad verschijnt tienmaal per jaar. Alle leden van de KVAN ontvangen het Archievenblad. Redactie Matthijs Andreas, Dick Deuzeman, Joris van Dieren- donck (eindredacteur), Femke Dijkhuis, Ton Dijksterhuis, Tessa Free, Caroline Leistra, May Scheepers, Fransien Smeets, René Spork (hoofdredacteur), Floortje Tuinstra, Dick Veldhuizen, Nico Vriend, Aafke Weller, Ruud Yap. Vaste medewerkers Marcel Duijghuisen, Marieke de Haan, Charles Jeurgens, Hannie Kool-Blokland, Sandy Marijnissen, Theo Thomassen, Peter Vlot. Redactieadres Archievenblad Westervoortsedijk 67-D, 6827 AT Arnhem Telefoon: (026) 352 16 05 E-mail: redactie@archievenblad.nl E-mail persberichten: nieuws@archievenblad.nl Website: www.archievenblad.nl Abonnementen en ledenadministratie Wie geen lid is van de KVAN kan het Archievenblad bestellen bij het KVAN-bureau. Ook voor adres- wijzigingen kunt u daar terecht. KVAN-bureau Westervoortsedijk 67-D, 6827 AT Arnhem Telefoon: (026) 352 16 05 E-mail: bureau@kvan.nl Website: www.kvan.nl Jaarabonnement Nederland € 76,50 Buitenland € 88,50 Losse nummers € 7,80 Product- en personeelsadvertenties Sales & Services geeft inlichtingen over tarieven en plaatsing van alle advertenties. Postbus 2317, 1620 EH Hoorn Telefoon: (0229) 21 12 11 Fax: (0229) 27 04 04 E-mail: administratie@salesandservices.nl Ontwerp Infour, marketing en communicatie, Heerlen Opmaak en druk Schrijen-Lippertz Coverfoto Sjoerd Knibbeler ISSN 1385-4186 Het volgende nummer van het Archievenblad verschijnt begin april 2015. 4 n 2015 nummer 2 Van de redactie Vrijheid van meningsuiting Citaat van de maand De aanslag op satirisch tijdschrift Charlie Hebdo van 7 januari werd internationaal beschouwd als een aanslag op de vrijheid van meningsuiting. Bij de aanslag vielen twaalf doden, maar de vrijheid van meningsuiting sneuvelde niet. Binnen de kortste keren toonden internationale cartoonisten op scherpe dan wel roerende wijze hun getekende steunbetuiging. Mensen gingen juist de straat op om hun mening te uiten en Charlie Hebdo verscheen ‘gewoon’ weer. Steun werd geuit met de kreet ‘Je suis Charlie’. Goedbedoeld, maar zo leuk vonden veel mensen het blad niet. Het blad wilde op humoristische wijze aanstoot geven en trapte tegen alle heilige huisjes aan. Charlie Hebdo kende een voorloper in het blad Hara-Kiri dat ik vroeger, begin jaren zeventig, in Frankrijk onder de toonbank moest kopen omdat het in de ogen van de autoriteiten het daglicht niet kon verdragen. Een foto-omslag van een vrouwenhoofd met een vishaak door de lippen (‘het visseizoen is weer geopend’) lag inderdaad niet lekker tussen de Franse equivalenten van Margriet en Libelle. Het blad spaarde niemand. Gaat het daarbij om de ‘vrijheid van meningsuiting’ of ‘het recht om te kwetsen’? Mogen zeggen wat je denkt is een van de fundamentele vrijheden in het ‘Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens’. Er zijn grenzen. Het kan zijn dat uitspraken een gevaar voor de staat vormen of zo lasterlijk en smadelijk zijn dat ze een ernstige inbreuk maken op iemands privacy. Dan kan een rechter ingrijpen. Zelf gewapenderhand de zaak beslechten is niet de bedoeling. De afgelopen jaren is vrijheid van meningsuiting vooral synoniem geworden met religiekritiek en dat blijft een gevoelige kwestie. Nederland mag zich dan geschokt voelen over de aanslag op Charlie Hebdo en de vrijheid van meningsuiting, nog in 2008 werd in ons land de cartoonist Gregorius Nekschot aangehouden op verdenking van belediging en aanzetting tot haat vanwege zijn cartoons over profeet M. Het OM was van oordeel dat de cartoons en de teksten strafbaar waren maar besloot de zaak te seponeren, mede omdat de cartoon en teksten waartegen aangifte was gedaan niet meer online stonden. Publicist Joep Schrijvers wees op het nut dat ‘kwetsende kunst’ in zijn ogen heeft: ontheiligen. Dat gebeurt door het heilige in een situatie te plaatsen van laagwaardigheid. ‘De machthebber wil natuurlijk voorkomen dat hij ‘ontheiligd’ wordt. Vanuit zijn autoriteit probeert hij de aanvaller monddood te maken. En dat is tegen de vrijheid van meningsuiting.’ Joep Schrijvers en Miryam Daru hebben daarom het virtuele museum voor kwetsende kunst opgericht, zie www.kwetsendekunst.nl. Hier gaat het overigens niet alleen om religiekritiek. Archieven en bibliotheken spelen in deze discussie als het goed is geen rol: het zijn plekken waar je informatie (ook aanstootgevende) in context kunt raadplegen. Inhoud is geen selectiecriterium, representativiteit wel. Dat maakt deze instellingen zo waardevol. n René Spork n hoofdredacteur@archievenblad.nl ‘Ieder heeft zoveel recht als hij macht heeft.’ Spinoza (1632-1677)nummer 2 2015 n 5 De archiefervaring van Syds Wiersma Slieker was de kermisbaas die als eerste Nederlander met een bioscoop door het land trok en zijn jarenlange rondreis in juli 1896 op de kermis op het Wilhelminaplein in Leeuwarden begon. Inderdaad, dezelfde filmpionier wiens naam eerder dit jaar werd verbonden aan Slieker Film, het nieuwe Leeuwarder filmtheater. ‘Fantastic’, riep Miles Engels toen hij even later tussen de stapels glimmende filmblikken in ons filmdepot stond. Ik liet hem de korte familiefilmpjes van de Sliekers uit 1936 zien, die we begin dit jaar kregen van Sjors Slieker – klein- zoon van de oude Slieker – en onlangs opnieuw hebben gedigitaliseerd. Lachend bekeek hij de beelden van zijn betovergrootvader die vrolijk door Drachten wandelde op zijn vijfenzeventigste verjaardag, of een dansje maakte bij het huwelijk van zijn zoon. Toen Engels even later zijn opa George Engels als tienjarig jongetje op de filmpjes zag, riep hij uit: ‘Still the same, always happy and full of joy.’ Hij begon me te vertellen hoe opa George na de oorlog via Indonesië naar Australië was gereisd om nooit meer naar Nederland terug te keren, waarbij hij en passant een tip van de sluier van een familiedrama oplichtte. Ik realiseerde me opnieuw hoe mooi het is om voor een filmarchief te werken. Regelmatig bellen of mailen mensen ons omdat ze familie, vrienden, bijzondere plaatsen of gebeurtenissen in onze beelden hebben ontdekt. Onverwacht kun je dan ineens een Australiër met Friese wortels blij maken. Ik liep met Engels naar het Wilhelminaplein en wees hem de plek tegenover het Gerechtsgebouw waar zijn betovergrootvader het Leeuwarder publiek de filmtent binnenlokte en liet kennismaken met de ‘grootste uitvinding der negentiende eeuw’: de film, de cinema. Toen nog stom, maar spectaculair ratelend en mysterieus in het gesis en de rook van de kalkbrander die Slieker als lichtbron gebruikte. Engels kon er geen genoeg van krijgen. Hij liet zich op een bankje voor het Gerechtsgebouw fotograferen en even later poseerden we gearmd voor het filmdoek in de roze zaal van Slieker Film. De cirkel was rond. De jonge Miles Engels was terug op de plek waar zijn betovergrootvader meer dan honderd jaar geleden de meest gewaagde onderneming van zijn leven was begonnen. Op zoek naar zijn roots had hij bij ons levende beelden van zijn voorouders gevonden. En was hij het filmtheater binnengestapt dat naar zijn betovergrootvader is vernoemd. Je weet nooit voor wie je het doet als je een film in de catalogus beschrijft, filmbeelden digitaliseert of mensen over de streep probeert te trekken om hun films bij ons in beheer te geven. Dat blijkt altijd later. En komt vaak onverwachts. ■ Noten 1 n Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het Friesch Dagblad van 14 september 2013. Het staat ook online op de website van het Fries Film Archief, inclusief een link naar de filmpjes van de familie Slieker: http://goo.gl/OimmRZ. Syds Wiersma n coördinator van het Fries Film Archief (FFA), dat ongeveer achtduizend films, video’s en dvd’s uit het Fries filmisch erfgoed beheert. Het Fries Film Archief is gevestigd in Tresoar, het historisch en letterkundig centrum in Friesland. Miles Engels (links) en Syds wiersma. Laatst belde ene Miles Engels me. Hij zei dat hij uit Sydney kwam, enkele weken in Nederland was en het Fries Film Archief wilde bezoeken. Hij wist namelijk dat wij filmbeelden hadden van zijn betovergrootvader: niemand minder dan de Leeuwarder filmpionier Christiaan Slieker. Of wij open waren en of ik tijd had. Reken maar dat wij open waren, al waren we op dat moment eigenlijk nog gesloten. Een nazaat van Christiaan Slieker laat je niet op de stoep van Tresoar staan. 1 Leeuwarder kermis, 1898.Het gebruiksvriendelijke archiefbeheersysteem van nu ‘Sharing ideas, enriching your cultural heritage’ http://picturae.com/nl/memorix-archieven 3 Ontwikkeld in samenwerking met de archiefwereld 3 Compleet en volledig web based 3 Gebaseerd op archiefstandaarden 3 Koppeling met het E-depot 3 Geïntegreerd met Memorix Maior Memorix Archieven uw kennispartner op het gebied van informatiemanagement van strategisch tot operationeel niveau BECIS Henri Polaklaan 38 1018 CT Amsterdam T 020 - 4031 147 info@becis.nl www.becis.nl facebook.com/becisbv BECIS B.V. @BECISBV DIOR Opleidingen Bezuidenhoutseweg 1 2594 AB Den Haag T 070 - 8200 628 info@dior.nl www.dior.nl Digitaal werken Zaak–/en procesgericht werken Procesinrichting- en optimalisatie Kwaliteitszorg Advies & Projectmanagement - Trainees - Opleidingen - Applicatiebeheer 20-02-15 13:27 Carlsonstraat 13 8263 CA Kampen M & R ARCHIEFBEHEER EN OPSLAG Archiefopslag, beheer, bewerking, selectie en schoning van archieven Document scanning en microfilm Professionals van huis uit Archiefinrichtingen en bewaarplaatsen volledig conform de archiefwet. Scanning on demand Digitale dienstverlening en oplevering. Meestal sneller dan u naar uw archief kunt lopen. Voor meer informatie: M & R archiefbeheer en opslag bv Postbus 360 8260 AJ Kampen 038-3326918 info@mr.nl www.mr.nl M & R archiefbeheer en opslag alsmede M & R archiefbewerking en selectie zijn zusterbedrijven van M & R micro-imaging bv te Kampennummer 2 2015 n 7 Nieuws uit het veld Oudste kopie evangelie gevonden in mummiemasker In een mummiemasker is wellicht de oudste kopie van een evangelische tekst ooit teruggevonden. Een stuk van het evangelie van Marcus uit het jaar 90 is teruggevonden in een Egyptisch doden- masker. Een Amerikaans team van archeologen werkt aan het terugvinden en analyseren van een grote hoeveel- heid oude teksten, waaronder deze. We kennen de gouden dodenmaskers van de farao’s, maar ook minder rijke Egyptenaren kregen een dodenmasker. Vaak was zo’n masker gemaakt van aan elkaar gelijmde lagen papyrus of linnen waar het gezicht van de overledene op werd geschilderd. Om kosten te besparen werd daarbij vaak papyrus hergebruikt. De laatste jaren zijn wetenschappers steeds beter in staat om die verschillende lagen Oudegyptisch papier-maché los te maken zonder dat de inkt beschadigd raakt. Op die manier zijn al honderden oude teksten boven water gekomen. Eén ervan is deze kopie van het evangelie van Marcus dat volgens de wetenschappers uit de eerste eeuw stamt. Het oudste tot nu toe bekende evangelie stamt uit de tweede eeuw. Veel is er echter nog niet over deze bijzondere vondst bekend. Een boek hierover moet in de loop van 2015 uitkomen. Hoewel de bevindingen van de wetenschappers eigenlijk nog onder embargo staan, is er informatie over het project naar de media gelekt. Dat heeft een fel debat onder wetenschappers ontketend. Om de teksten bloot te leggen moeten de dodenmaskers namelijk volledig uit elkaar gehaald worden. Volgens velen verdwijnt er dus een waardevol stukje Oudegyptisch erfgoed. Het onderzoeksteam wil er daarom nog niet te veel over kwijt. Bron: www.archeologieonline.nl Lancering TimeTravel-app Zaterdag 14 februari heeft Boudewijn Goudswaard in Amsterdam de nieuwe TimeTravel-app gelanceerd. Met behulp van deze app kunt u zien hoe de Dam eruitzag rond het jaar 1600, terwijl u zelf op de Dam staat. De app, die geschikt is voor iPhone en iPad, geeft 360 graden beeld en kan als het ware de historische beelden over de huidige situatie heen plakken. Met een telefoon of iPad in de hand draait het beeld mee met de gebruiker. Zo kunt u zien dat waar nu de Bijenkorf staat, rond het jaar 1600 een haven lag en dat op de plek van het monument een vismarkt was. De app is te downloaden in de App Store. Zie voor meer informatie: www.timetravelconcepts.com. Bron: www.the-missinglink.nl Kostbare editie van Magna Carta gevonden Een kostbare editie van de Magna Carta is gevonden in het gemeentearchief van de Engelse stad Maidstone. Het gaat om een zeldzame dertiende-eeuwse editie, die mogelijk 10 miljoen pond (13,5 miljoen euro) waard is. De Magna Carta werd precies achthonderd jaar geleden ondertekend en geldt als een van de eerste stappen op weg naar de invoering van de parlementaire democratie. De Engelse koning Jan zonder Land ondertekende onder druk van leenmannen het handvest op 15 juni 1215 in een weiland bij Runnymede. In het document wordt de macht van de koning ingeperkt en worden grotere politieke vrijheden gegarandeerd. De vier overgebleven oorspronkelijke kopieën werden toevallig deze week voor het eerst bij elkaar gebracht in de British Library in Londen. Na de ondertekening werden naar schatting vijftig kopieën verspreid onder kathedralen en havens. Daarvan zijn er voor zover bekend slechts 24 over. De komende tijd zullen er verscheidene evenementen worden gehouden om achthonderd jaar Magna Carta te herdenken. Bron: www anp.nl Fragment van het oudste mummiemasker met evangelische tekst. De TimeTravel-app brengt het verleden tot leven. De Magna Carta geldt als een van de eerste stappen naar een parlementaire democratie. Alle mensen Op 1 februari 2015 heeft Vincent Robijn de overstap gemaakt van het Stadsarchief Rotterdam naar Archief Eemland in Amersfoort. Hij is aangesteld als gemeente- archivaris. Per 1 april is Ina Loovers de nieuwe directeur van Archief Eemland. Zij volgt Alice van Diepen op, die recent is overgestapt naar een nieuwe baan bij de Bibliotheek Deventer.Wij verzorgen opslag & beheer van Historische archieven - Archiefruimte en archiefbewaarplaats (Archiefregeling 2009) - Opslag vanaf één strekkende meter - Quarantaineruimte voor veilige inname - Calamiteitenservice bij contaminatie - Service 24/7, 365 dagen per jaar - Inname & aflevering door heel NL - Scanning on Demand T 0548 - 63 12 12 E info@vada.nl W www.vada.nl 20 jaar archiefervaring Advertentie 185x133.indd 1Nieuws uit het veld nummer 2 2015 n 9 Grote belangstelling voor Actieve Openbaarheid Op 29 januari was het druk op het symposium Actieve Openbaarheid in het Nationaal Archief. Ruim 150 archiva- rissen, informatiemanagers, juristen, beleidsadviseurs en deskundigen op het gebied van participatie en open data bespraken hoe overheidsinformatie sneller openbaar en toegankelijk wordt voor burgers. De reacties waren ronduit positief: inspirerend, nuttig en leerzaam. Het symposium, georganiseerd door het atelier Actieve Openbaarheid, het Leer- en Expertisepunt Open Overheid en het Nationaal Archief, vormde de slotbijeenkomst van het atelier Actieve Openbaarheid. In dit atelier onderzochten studenten, docenten en professionals het afgelopen halfjaar het vraagstuk: Gestolen tekening teruggebracht De pentekening ‘De Dam bij avond met de Nieuwe Kerk’ van G.H. Breitner, die recent uit het Stadsarchief werd gestolen, is terugbezorgd. Een bruine envelop is afgegeven bij de balie van het Stadsarchief. Toen mede- werkers de envelop openden, bleek daarin de tekening te zitten die vorige week bij het uitruimen van een expositie over de tekeningen van Breitner werd ontvreemd. De tekening (met een waarde van ongeveer 4000 euro) zit nog in het originele passe-partout en is op het eerste gezicht onbeschadigd, meldt het Stadsarchief. dat verklaart erg blij te zijn dat de tekening nu terug kan naar zijn eigenaar, het Teylers Museum in Haarlem. Volgens een woordvoerder van het Stadsarchief is niet duidelijk wie de man is die de envelop afgaf. ‘We vroegen nog voor wie de envelop was bedoeld, maar toen liep hij al weg.’ De beelden, zowel van de diefstal als van het terug- brengen, zijn overgedragen aan de politie. Bron: www.parool.nl Gezocht: kennisdelers voor de KVAN-dagen De Commissie KVAN-dagen is op zoek naar 20 gespreksleiders die nieuwe kennis, een vraag of een stelling bespreken tijdens een tafelgesprek op 8 en 9 juni in Amersfoort. Wat is een tafelgesprek? Tijdens een tafelgesprek gaan 10 tot 15 geïnteres- seerden 30 minuten met elkaar in gesprek over een door de gespreksleider gekozen thema. De aanleiding van het gesprek kan zijn gelegen in de actualiteit, of een specifiek onderzoek of project. Er vinden 10 tafelgesprekken tegelijkertijd plaats. Hoe verloopt het tafelgesprek? De gespreks- leider neemt 5 minuten de tijd om de aanleiding en het onderwerp uit de doeken te doen, waarna er 25 minuten overblijven om het onderwerp te bespreken. Na afloop schuiven de geïnteresseerden aan bij een volgende tafel; de gespreksleider blijft bij zijn eigen tafel en deelt zijn thema met een nieuwe groep geïnteresseerden. Wil je tijdens de KVAN-dagen ook een tafelgesprek leiden? Stuur dan vóór 7 april een voorstel naar bureau@kvan.nl. Vermeld daarin: - naam en eventueel werk; - in een paar zinnen: de aanleiding, het project, het onderzoek et cetera; - in een paar zinnen: het onderwerp (kennis, vraag of stelling) dat je wilt bespreken; - de dag van je voorkeur (maandag of dinsdag); - NB: Vermeld ‘tafelgesprek’ als onderwerp van je bericht. Hoe wordt er geselecteerd? Op zowel 8 als 9 juni zijn 10 plaatsen te vergeven. Er wordt geselecteerd op een goede verdeling tussen grote en kleine organisa- ties, geografische spreiding, diversiteit aan onderwerpen en – natuurlijk – op het belang van het onderwerp. De Commissie KVAN-dagen behoudt zich het recht voor voorstellen af te wijzen of te vragen een voorstel aan te passen. De voorstellen worden beoordeeld op de inhoud, de relevantie in relatie tot het thema en de volledigheid. Voorstellen die na 7 april 2015 worden ingediend, worden niet meer in behandeling genomen. Concept-selectielijst 2016 gereed De VNG heeft een concept-selectielijst gemeenten en intergemeentelijke organen gemaakt, die geschikt is voor waardering van digitale informatie. Gemeenten kunnen tot uiterlijk 20 april eventuele op- en aanmerkingen doorgeven aan de VNG. De lijst is nu ingericht naar processen in plaats van naar documenten en taken. Na vaststelling door de minister van OCW vervangt de selectielijst 2016 die uit 1996 (geactualiseerd in 2012). De selectielijst vormt de basis voor het bewaren en vernietigen van informatie. Bron: www.vng.nl Deelnemers symposium Actieve Openbaarheid. (Foto: Sebastiaan ter Burg). wat houdt het bestuurlijk begrip actieve openbaarheid precies in als het gaat om WABO-dossiers, en is deze actieve open- baarheid en toegankelijkheid te realiseren? Presentaties en verslagen van het sym- posium staan op www.archiefateliers.nl. De resultaten en publicaties vanuit het atelier Actieve Openbaarheid volgen in het voorjaar. Bron: www.nationaalarchief.nlNext >