archievenblad sinds 1892 jaargang 118 2014 10 Uitgave van de Koninklijke Vereniging van Archivarissen in NederlandCREATING TOMORROW CURSUS PERSOONSGEGEVENS EN HET ARCHIEF 2 dagen 11 en 25 februari 2015 woensdag CURSUS DIGITAAL DEPOT 5 dagen 18 maart, 25 maart, 1 april, 15 april en 22 april 2015 woensdag CURSUS ARCHIEFTOEZICHT 4 dagen 31 maart, 14 april, 28 april en 12 mei 2015 dinsdag CURSUS AUTEURSRECHT VOOR ARCHIEVEN 1 dag 13 april 2015 maandag CURSUSSEN ARCHIEFSCHOOL 2015 020 - 595 4786 archiefschool@hva.nl www.hva.nl/archiefschool CURSUS ARCHIEFRECHT EN ARCHIEFNORMEN 2 dagen en 1 ochtend 3, 10 en 17 juni 2015 woensdag CURSUS ARCHIEFBEWERKING 7 middagen vanaf september 2015 SEMINARCYCLUS ARCHIVISTIEK VOOR NIET- ARCHIVARISSEN 5 dagen 19 maart, 26 maart, 2 april, 16 april en 23 april 2015 donderdag TRAINING OPENBAARHEID in-company training op maat 2 dagdelen HVA ARCHIEFSCHOOL Heeft uw organisatie behoefte aan een in-company training op archiefgebied, zoals selectie, standaarden, metadata of archiefbewerking? Neemt u dan contact op voor een oriënterend gesprek. HBO+ MBO OPLEIDING ARCHIEFASSISTENT MODULEN: Thuis in het archief Geschiedenis Beschikbaarstellen Documentanalyse Toegankelijk maken Publieksbereik Materiële zorg De opleiding Archiefassistent is in modulen opgebouwd. U kunt ervoor kiezen om één of meerdere modulen te volgen, of natuurlijk de hele opleiding.43 ‘Het is fantastisch wat je bij de archieven online kunt vinden.’ In gesprek met Alexander de Bruin Als dj combineert hij verschil- lende platen tot een muzikaal landschap, als voorzitter van de Vereniging Topografisch- Historische Atlas werkt hij aan een online community, en ook in zijn werk bij het Noord- Hollands Archief stimuleert hij kennisdeling met en tussen collega’s. Verbinding leggen, dat is de rode draad in het leven van Alexander de Bruin. Een portret. Fransien Smeets ■ 18 Summerschool Archief 2020: concrete handvatten voor toekomstvast archiveren Duurzame toegankelijkheid van informatie vraagt om anders werken en innovatie van de archieffunctie. Het innovatie- programma Archief 2020 is ambassadeur van kennis delen, samenwerken en vooral ook gebruikmaken van die kennis. Archief 2020 ■ Inhoud 29 Vernissage! De Archief- Ateliers tonen hun resultaat De deelnemers aan de Archief- Ateliers ronden eind januari 2015 hun onderzoek af. Onder het motto ‘Wat hebben we geleerd?’ houdt elk atelier een bijeenkomst waar iedereen van harte welkom is om te delen in de bevindingen en resultaten. Els van den Bent, Liane van der Linden, Marieke de Haan en Erika Hokke ■ nummer 10 2014 n 3 04 Van de redactie 05 De archiefervaring 07 Nieuws uit het veld 12 Over ‘collecties’ bij archiefinstellingen. Een rondje langs de archiefvelden, Redactie Archievenblad 18 Summerschool Archief 2020: concrete handvatten voor toekomstvast archiveren, Archief 2020 21 In de schaduw van de ander. Koloniale archieven en collecties in de 21e eeuw, Charles Jeurgens 24 Je collectie op de kaart, Eline Corée 26 Rotterdam door het oog van de lens. 175 jaar fotografie in Rotterdam, René Spork 29 Vernissage! De ArchiefAteliers tonen hun resultaat, Els van den Bent, Liane van der Linden, Marieke de Haan en Erika Hokke 30 Van aha-momenten tot eeuwig dilemma. Symposium conservering technische tekeningen, Alfred Marks en Elly Pouwels 32 Alle kennis van de wereld opgeslagen en toegankelijk voor de eeuwigheid, Redactie Archievenblad 34 Column 37 KVAN Nieuws 39 KVAN Nieuws | SNAAI Lab 41 Uitgelezen 42 Agenda 43 Burgerlijke Stand: ‘Het is fantastisch wat je bij de archieven online kunt vinden.’ In gesprek met Alexander de Bruin, Fransien Smeets 12 Over ‘collecties’ bij archiefinstellingen. Een rondje langs de archiefvelden Archiefinstellingen beheren naast archieven ‘collecties’: audiovisueel materiaal, publicaties, cartografische stukken enzovoort. De redactie vroeg een dertigtal instellingen verspreid over het hele land naar beheer, behoud en beschikbaarstelling van deze verzamelingen. Redactie Archievenblad ■ Colofon Het Archievenblad is een uitgave van de Koninklijke Vereniging van Archivarissen In Nederland (KVAN). Het Archievenblad verschijnt tienmaal per jaar. Alle leden van de KVAN ontvangen het Archievenblad. Redactie Matthijs Andreas, Dick Deuzeman, Joris van Dierendonck (eindredacteur), Femke Dijkhuis, Ton Dijksterhuis, Tessa Free, Caroline Leistra, May Scheepers, Fransien Smeets, René Spork (hoofdredacteur), Floortje Tuinstra, Dick Veldhuizen, Nico Vriend, Aafke Weller, Ruud Yap. Vaste medewerkers Marcel Duijghuisen, Marieke de Haan, Charles Jeurgens, Hannie Kool-Blokland, Sandy Marijnissen, Theo Thomassen, Peter Vlot. Redactieadres Archievenblad Westervoortsedijk 67-D, 6827 AT Arnhem Telefoon: (026) 352 16 05 E-mail: redactie@archievenblad.nl E-mail persberichten: nieuws@archievenblad.nl Website: www.archievenblad.nl Abonnementen en ledenadministratie Wie geen lid is van de KVAN kan het Archievenblad bestellen bij het KVAN-bureau. Ook voor adres- wijzigingen kunt u daar terecht. KVAN-bureau Westervoortsedijk 67-D, 6827 AT Arnhem Telefoon: (026) 352 16 05 E-mail: bureau@kvan.nl Website: www.kvan.nl Jaarabonnement Nederland € 76,50 Buitenland € 88,50 Losse nummers € 7,80 Product- en personeelsadvertenties Sales & Services geeft inlichtingen over tarieven en plaatsing van alle advertenties. Postbus 2317, 1620 EH Hoorn Telefoon: (0229) 21 12 11 Fax: (0229) 27 04 04 E-mail: administratie@salesandservices.nl Ontwerp Infour, marketing en communicatie, Heerlen Opmaak en druk Schrijen-Lippertz Coverfoto Sjoerd Knibbeler ISSN 1385-4186 Het volgende nummer van het Archievenblad verschijnt begin februari 2015. 4 n 2014 nummer 10 Van de redactie Collecties Citaat Mijn verzamelzucht is geen obsessief-compulsieve karakter- eigenschap. Welnee, bij mij is sprake van serieuze belangstelling en passie: alle boeken van Willem Frederik Hermans, Louis Ferdinand Céline, Michel Houellebecq en nog een paar schrijvers. Muziek: een bijzonder aardige Stones-collectie. Tabak: een leuke verzameling sigarettenpapier met toebehoren (nee ik rook niet; wie rookt er nu zijn eigen verzameling op?). Van een onbeheersbare verzameldrang, een echte stoornis, is pas sprake als je huis te klein wordt. In de dieptepsychologie wordt verzamelen gezien als een sublimatie (het richten van primaire, lagere instincten en neigingen op hogere levenswaarden) van eten. Het zal wel, en nee, ik ben inderdaad niet dik. Literatuur, muziek, films, foto’s enzovoort zijn op internet digitaal aanwezig, veel vollediger dan jezelf ooit in huis zou kunnen halen. Weg dus met al die fysieke troep? Die geur van boeken, de sensatie van een prachtig vormgegeven platenhoes… zet je dat bij het grofvuil? Nou ik dus niet, maar mijn kinderen ongetwijfeld wel. Waarom stapels dvd’s, torens van boeken en rekken vol cd’s in huis? Netflix, e-books en Spotify voorzien inmiddels ruimschoots in elke kijk-, lees- en luister- behoefte. Naast ‘het nieuwe werken’, met een halve meter plank- ruimte voor elke medewerker, voorzie ik een grote toekomst voor ‘het nieuwe wonen’. Niet dat huizen kleiner kunnen worden, juist niet, maar de uitgespaarde bergruimte kan wellicht worden benut om pa en ma (zonder spullen) in huis te nemen. Mocht pa of ma een aanval krijgen van ‘fysieke raadpleging’ (nee, niet elkaar!) dan kan hij of zij worden begeleid naar een erfgoedinstelling waar ze kilometers materiaal bewaren: 78-toerenplaten, oude kranten en tijdschriften, ansichtkaarten, foto’s (soms zelfs in albums), 8 en 16 millimeter films, VHS- of Betamax-videobanden (met hoes), boeken en noem maar op. Knappen pa en ma daarvan op of knappen ze juist enorm af? Al die erfgoedinstellingen zijn inmiddels bezig met het digitaliseren van hun spullen met als hoofdargument: dan hoeven pa en ma de deur niet meer uit. Dat is natuurlijk helemaal fout, want het nieuwe wonen moet wel draaglijk blijven. Depots en studiezalen zouden juist ‘rollatortoegankelijk’ moeten worden. Zelf denk ik erover om de door mijn kinderen achtergelaten kamers een zinvolle nieuwe bestemming te geven. Ingekapseld door een moedeloos makende hoeveelheid spullen ontsnap ik waarschijnlijk aan het nieuwe wonen. Zo ben ik overigens ook aan het nieuwe werken ontsnapt. Mijn verzameldrang is geen stoornis, maar een weloverwogen tactiek. n René Spork n hoofdredacteur@archievenblad.nl ‘Hopend op mooie dingen, hopen mooie dingen zich op.’ Loesjenummer 10 2014 n 5 De archiefervaring van Corien Glaudemans Nadat het Haags Gemeentearchief in 1998 het archief van het bankiershuis Lissa & Kann had verkregen, was mijn interesse voor de Haagse bankier Jacob Henricus Kann (1872-1944) gewekt. Sinds 1891 was hij firmant van deze vooraanstaande bank aan de Wagenstraat 8. Behalve voor geldzaken toonde de Joodse Jacob Kann ook grote belangstelling voor de nieuwe zionistische beweging, die het toenmalige Ottomaanse Palestina beschouwde als de plaats voor een thuisland voor vervolgde Joden. Samen met zijn broer Eduard stond hij aan de wieg van de oprichting van de Nederlandsche Zionistenbond. In oktober 2013 deed ik onderzoek in het Center for Research on Dutch Jewry aan de Hebrew University in Jeruzalem. Ik hoopte onder meer informatie te vinden over Jacob Kann en zijn rol in de stichting van Tel Aviv. In het instituut trof ik de tekst aan van een lezing van de historici Eitan Burnstein en Chaya Brasz, waarin de belangrijke rol van Kann bij de stichting van de stad werd benadrukt. Zij zetten mij door het land. Zijn reiservaringen publiceerde hij in 1908 in zijn boek Erets Israël: Het Joodsche land. In 1919 bezocht Jacob Kann voor de tweede maal Palestina. Hij formuleerde in deze jaren duidelijk zijn standpunten ten aanzien van de Arabische bevolking. Palestina, zo stelde hij, was een land met een Arabische meerderheid. Het zou volgens hem van domheid getuigen indien er voor de Arabieren in het toekomstige Palestina geen plaats zou zijn. Het derde en laatste bezoek van Kann aan zijn ‘Erets Israël’ vond plaats in 1924. Door de Nederlandse autoriteiten was Kann benoemd tot consul voor Nederland in Palestina, dat inmiddels Brits mandaat- gebied was geworden. Samen met zijn vrouw wilde hij zich blijvend in Jeruzalem vestigen. Helaas was het echtpaar door de gezondheidsproblemen van Anna Kann al in 1927 gedwongen naar Den Haag terug te keren. De oorlogsjaren zouden voor het gezin Kann-Polak Daniëls dramatisch verlopen. Zowel Jacob Kann, zijn vrouw Anna, als drie van hun vijf kinderen zijn in de oorlog door de nazi’s vermoord. De verwezen- lijking van de ‘Erets Israël’-droom heeft Jacob Kann niet mogen meemaken. De bijzondere akte uit 1905 is inmiddels door vele geïnteresseerden in de geschiedenis van Joods Den Haag bekeken en gefotografeerd. ■ Corien Glaudemans n wetenschappelijk medewerker Haags Gemeentearchief. op het goede spoor. Terug in het Haags Gemeentearchief ging ik verder op zoek in het archief van notaris mr. dr. Louis Eikendal. En daar vond ik, in een dik pak documenten, de akte die Eikendal op 3 mei 1905 in zijn kantoor aan het Noordeinde 38 had opgemaakt en waarmee de basis werd gelegd voor de stichting van Tel Aviv. Op die derde mei verscheen Jacob Kann in het kantoor van Eikendal en liet daar vastleggen dat in de oude havenstad Jaffa, gelegen in het toenmalige Palestina, David Levontin, directeur van de Anglo- Palestine Company, in naam van de Haagse bankdirecteur voor 120.000 Nederlandse guldens gronden in Palestina mocht kopen. Thans is bekend dat met dit geld en in naam van Jacob Kann in 1906 Kerem Jabali, een groot duingebied buiten Jaffa, is gekocht. Daar zou enige jaren later Tel Aviv ontstaan. De Anglo-Palestine Company verkocht de grond door aan de lidmaten van de Joodse woningbouwver- eniging Achoezat Bait in Palestina. Een van de leden was Meir Dizengoff, later de eerste burgemeester van Tel Aviv, die op zijn nieuw verworven terrein zijn woonhuis bouwde. In dit pand aan de Rothschild Avenue 11 zou David Ben- Gurion veertig jaar later de onafhankelijk- heid van de staat Israël uitroepen. In het voorjaar van 1907, twee jaar na het opmaken van de akte bij notaris Eikendal, bezocht Kann zelf Palestina. Reizend per paard, kameel of op ezeltjes, een enkele maal in een koetsje of per trein, trok Kann Corien Glaudemans voor de National Library in Jeruzalem, oktober 2013 (foto part. coll.). Akte van 3 mei 1905, waarmee de Haagse bankier Jacob Kann (1872-1944) de basis heeft gelegd voor de stichting van de stad Tel Aviv (coll. Haags Gemeentearchief, archief notaris Louis Eikenblad).Breng uw archief tot leven t +31 (0)346 58 68 00 alM.sales@axiell.com www.axiell-alm.com AXIELL ALM Netherlands BV Postbus 1436, 3600 BK Maarssen nederland AXIELL ALM is de leidinggevende leverancier van collectie management systemen, online-publicatie en mobiele-oplossingen. eén van axiell’s producten is adlib archief: een professioneel software pakket voor het beheer van historische, bedrijfs- en overheidsarchieven. Adlib archief voldoet aan alle gangbare standaarden. een krachtige thesaurus, koppeling met digitale media en andere externe bestanden behoren tot de standaard functionaliteit. Met adlib archief legt u het verleden vast voor de toekomst! Meer dan 2600 klanten gebruiken onze software wereldwijd, van kleine (privé) collecties tot nationale archieven. Als het goed geordend moet ! A rchief B ewerking & C onsultancy Zwartevenstraat 17 1911 TN Uitgeest tel: 06-51996435 e-mail: info@archiefbc.nl internet: www.archiefbc.nl •• OnlyOne ® •• OnlyOne ® OnlyOne Postbus 2325, 1620 EH Hoorn E-mailadres: info@onlyone.nl RaboBank: 36.89.35.272 Telefoon: 06 25 370 363 Internetadres: www.onlyone.nl BTW nr.: NL1175.41.485.B01 •• Postbus 2325, 1620 EH Hoorn E-mailadres: info@onlyone.nl RaboBank: 36.89.35.272 Telefoon: 06 25 370 363 Internetadres: www.onlyone.nl BTW nr.: NL1175.41.485.B01 •• zie: www.onlyone.nl OnlyOnenummer 10 2014 n 7 Nieuws uit het veld VVBAD protesteert tegen opheffing IBW De Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw (VVBAD) protesteert met klem tegen de plannen van de Universiteit Antwerpen om de postacademische vorming (PAVO) Informatie- en Bibliotheekwetenschap (IBW) binnenkort stop te zetten. IBW is de enige universitaire opleiding over informatiebeheer en bibliotheken in Vlaanderen. De opleiding wordt sinds 1983 georganiseerd door de Universiteit Antwerpen. Als beroepsvereniging pleit de VVBAD al sinds haar ontstaan in 1921 voor kwaliteitsvolle bibliotheek- en archiefoplei- dingen. Mede dankzij de inspanningen van de vereniging erkende de Vlaamse regering recent de beroepskwalificatie bibliothecaris/informatiemanager, de eerste die op niveau 7 (masterniveau) werd ingeschaald. De vereniging beschouwt dat als bevestiging dat de sector behoefte heeft aan een volwaardige masteropleiding. De opleiding leverde jaarlijks ongeveer zestig opgeleide bibliothecarissen af. Hoewel de afgestu- deerden de laatste jaren alleen nog een certificaat ontvingen en geen volwaardig diploma, vonden zij snel werk binnen de sector. De VVBAD was verheugd dat de Universiteit Antwerpen eerder dit jaar een traject opstartte om IBW uit te bouwen tot een volwaardige master. Nu blijkt dat niet alleen het traject stopgezet wordt, maar dat de hele opleiding verdwijnt en dat de medewerkers op straat gezet worden. Deze VVBAD vindt die beslissing onbegrijpelijk. Bron: www.vvbad.be Burgerlijke stand via internet De aangifte van overlijden, huwelijk, geregistreerd partnerschap en geboorte kan binnenkort via internet worden gedaan. Nu moet je daarvoor nog naar het gemeentehuis. De invoering zal stapsgewijs gebeuren, hoogstwaarschijnlijk vanaf 1 juli 2015. Dit is mogelijk nadat de Eerste Kamer akkoord is gegaan met het wetsvoorstel over elektronische dienstverlening door de burgerlijke stand. De elektronische aangifte komt niet in plaats van, maar naast de gewone aangifte aan het loket. Bij een gewone huwelijksaangifte moet het aanstaand bruidspaar verschillende stukken overleggen, zoals een afschrift van de geboorteakte en een uittreksel van het GBA. Bij digitale aangifte controleert een ambtenaar de gegevens bij de Basisregis- tratie Personen. De invoering gaat gefaseerd. Eerst zal de aangifte van overlijden mogelijk worden, gevolgd door huwelijk en geregistreerd partnerschap en als laatste geboorte. Om (identiteits)fraude te voorkomen moet DigiD worden gebruikt. Bron: geldenrecht.nl Het Amsterdam Museum is op zoek naar verhalen en achtergrondinformatie over De Digitale Stad. Vanaf 2015 kan aangifte voor de burgerlijke stand ook digitaal. Amsterdam Museum reconstrueert De Digitale Stad Amsterdam Museum neemt De Digitale Stad op in de vaste collectie. De Digitale Stad (DDS) was een Neder- lands Freenet, dat op 15 januari 1994 van start ging in de gemeente Amsterdam. Het was een initiatief van het blad Hack-Tic en van cultureel centrum De Balie in Amsterdam. DDS was de eerste virtuele stad in de wereld en de eerste online community in Nederland. De Digitale Stad wordt gereconstrueerd in het project ‘RE:DDS’. Het projectteam is voor de reconstructie nog steeds op zoek naar verhalen, screenshots en andere bijdragen van mensen die betrokken waren bij de beginperiode van de online community. Bron: www.amsterdammuseum.nl >> In januari verschijnt er een digitaal Archievenblad gewijd aan informatie- filosoof Luciano Floridi, keynote speaker op de KVAN-dagen 2014.VDH media www.vdh-media.com Uw partner in archiefdigitalisering FilmAudio VIDEO • Digitaliseren : van een breed scala aan consumenten en professionele formaten • Services: o.a. reparatie, reinigen, bakken, spotten en transcoderen • Extra : o.a. normvertaling, audio-, video- en kleurcorrectie HET BEWAREN WAARD Het publiek in de rol van archivaris Persoonlijke archieven koppelen Eigen collectie verrijken Uniek bewaarplatform met volop interactie Beschrijf, bewaar en deel persoonlijke herinneringen op: www.hetbewarenwaard.nl 4 4 4 Een geschiedenisplatform door PicturaeNieuws uit het veld nummer 10 2014 n 9 Creatieven vragen om aanpassing Auteurswet Een samenwerkingsverband vanuit de creatieve industrie heeft, door middel van een publicatie, het parlement verzocht om de Auteurswet aan te passen. De bundel is het werk van Platform Makers, een samenwerkingsverband van 19 belangenorganisaties dat meer dan 30.000 ‘creatieven’ vertegenwoor- digt. In 2004 is in een rapport geconsta- teerd dat makers en uitvoerend kunstenaars, meestal freelancers, in een structureel zwakkere onderhandelings- positie verkeren ten opzichte van de exploitanten van hun werk, zoals kabel- en platenmaatschappijen, uitgeverijen en filmproducenten. In het vijftig pagina’s tellend boekje Makers aan het woord zijn grieven opgetekend van onder meer auteurs, vertalers, acteurs, illustratoren, ontwerpers en componisten. Vaak worden zij gedwongen hun auteursrecht volledig over te dragen. Bij hergebruik krijgen ze niet uitbetaald. Wie klaagt, loopt het risico geen werk meer te krijgen. In Makers aan het woord worden daarvan veel voorbeelden gegeven – niet zelden anoniem uit angst voor inkomensverlies. Het zijn niet alleen eenmansbedrijfjes die kampen met een zwakke onderhan- delingspositie. Ook Thomas Widders- hoven, directeur van het bekende ontwerpbureau Thonik, beklaagt zich in de bundel: ‘Als ontwerpbureau hebben we vaak te maken met inkoopvoor- waarden van grote opdrachtgevers. We moeten dan afstand doen van alle auteursrechten en daar valt meestal niet over te onderhandelen.’ Tekstdichter Jan Boerstoel stelt dat er bij musicals wurgcontracten worden voorgelegd ‘waarin iedereen alle rechten tot in de eeuwigheid moet afstaan’. Hij wijst ook op het probleem dat voor vertalingen geen minimumta- rieven meer mogen worden gehanteerd; in alle creatieve branches zijn prijs- afspraken verboden verklaard door de Autoriteit Consument & Markt (voorheen de Mededingingsautoriteit). Het wetsvoorstel probeert hier iets aan te doen. Verenigingen van makers en van exploitanten kunnen gezamenlijk naar de minister van Cultuur stappen met het verzoek collectief een vergoe- ding op te leggen. Ook geeft het wetsvoorstel makers het recht op een aanvullend honorarium indien hun werk een commercieel succes wordt. Als een exploitant niets doet met een werk, mag de maker het auteursrecht terugeisen. Als zijn werk wordt hergebruikt op een manier die niet was voorzien in het contract, moet de exploitant bijbetalen. Bron: www.volkskrant.nl Oudste Amsterdamse filmbeelden gedigitaliseerd Filmmuseum EYE heeft de vier oudste filmbeelden van Amsterdam gedigitali- seerd in het project Breng Amsterdam in Beeld. Met een crowdfundactie op www.voordekunst.nl werd afgelopen zomer zo’n 17.000 euro opgehaald. Het gaat om de films De oudste beelden van Amsterdam (1900-1902), Beautiful Amsterdam (1927), Alarm Brand (1936) en Oudjes (1936). De oudste beelden Amsterdam is een verzameling van vier korte fragmenten: de Dam rond 1900, de Amsterdamse Beurs rond 1900, de aankomst van de Zuid-Afrikaanse president Paul Kruger in Amsterdam en te water laten van de ‘Koningin Regentes’ aan de marinewerf in 1900. Beautiful Amsterdam is een korte promotiefilm uit 1927 van Alex Benno. Het fragment toont onder andere het Amstel Hotel, de opdrachtgever van de film. Eye denkt dat het hotel op deze manier zoveel mogelijk Amerikaanse toeristen in hun kamers hoopte te krijgen voor de Olympische Spelen, die in 1928 in Amsterdam werden gehouden. Dat is hoogstwaarschijnlijk ook de reden voor de Engelse tussentitels. Alarm Brand is een korte documentaire over de Amsterdamse brandweer, gemaakt door cameraman Jo de Haas voor de Amsterdamse Filmfabriek Holland. Oudjes is een korte speelfilm over de liefde tussen twee bejaarden in een bejaardentehuis. De film is gemaakt door Henk Kleinman. De muziek is afkomstig van het kamerorkest van het Concertgebouw. De films zijn met de hand gereinigd, waar nodig hersteld, gekopieerd en uiteindelijk gedigitaliseerd. Alle fragmenten komen uit de eigen collectie van EYE. In totaal leverden 262 donateurs een bijdrage aan het project. Op www.eyefilm.nl is het resultaat te bewonderen. Bron: www.parool.nl Uit: ‘De oudste beelden van Amsterdam’. >>Next >